Er mobiltelefon som kontortelefon en elendig løsning?
Svært ofte møter jeg en dårlig linje når jeg skal ha tak i noen i det profesjonelle Norge, og når dette skjer så slår det aldri feil at den jeg ringer til svarer med sin mobiltelefon. Det hender også nokså ofte at det blir brutt mens vi snakker slik at jeg, eller den jeg snakker med (eller gjerne begge samtidig) må ringe opp igjen for å gjøre oss ferdige. Dette blir det dårlig kommunikasjon av. Dette har gjort at jeg helst unngår telefonen når jeg er utenfor kontoret. Jeg venter heller til jeg har kommet innenfor dørene, og kan sette meg til med en god telefonlinje, slik at det i det minste er god kvalitet i den ene enden av røret.
Mobiltelefon egner seg som oftest kun til korte telefonsamtaler!
Da vi skulle velge telefonløsning for vårt profesjonelle sentralbord var det aldri noe alternativ for oss å velge en løsning basert på mobiltelefoni. Vi må ha en telefonløsning med oppetid opp mot 100%. Det er det kun fastnett leverandørene som kan garantere, og det har også vist seg i praksis for oss i de snart 10 årene som vi har levert tjenesten. Vi hadde et tilfelle for noen år siden da telefonen plutselig slukket lyset, men da var det fordi 220v nettet sviktet. Imidlertid så slo backup-løsningen for strøm til slik den skulle, og vi kunne levere som vi før med en gang. Nå er vi sentralbord for ca 60 bedrifter, og det er krise for oss, og alle de kundene vi svarer for, om telefonen ikke virker. Hvor mange bestillinger som kan gå tapt i løpet av et par timer tør jeg ikke tenke på.
Derfor er vår klare anbefaling til deg som bedriftsleder at du ikke baserer hovedtelefonen, og det telefonnummeret som er markedsført som kontaktnummer til bedriften, på mobilnettet. Da må du i det minste ha en dublert løsning over bredbåndet på IP eller en backup over telefonnettet, eller en backup til en sentralbordtjeneste som kan ta telefonene for deg og bedriften din.
Ta kontakt dersom du vil vite mer om dette!
Feil: Kontaktskjema ikke funnet.